Onko huomenna helpompaa?

Pomo soitti ja kyseli kuulumisia. Iloisena kerroin, että hyvin menee ja töitä tuntuu piisaavan. Sitten pomo esitti kiusallisen toteamuksen: ”Sun kalenteri näyttää ihan hirveältä, siellä ei ole yhtään sellaista rakoa, johon mahtuisi edes puolen tunnin 1on1-keskustelu”. Johon minä taas iloisena vastasin, että ”juu! Vähän on nyt päässyt asioita kasautumaan, mutta ensikuussa näyttää tosi hyvälle. Kalenterissa on tilaa vaikka kuinka.” Keskusteluaika sovittiin ja jäin tuijottamaan Outlook-kalenteriani. Ensikuussa helpottaa? Pala nousi kurkkuun.

Työelämäkeskusteluissa on vahvasti nostettu esiin työn kuormittavuuden vaikutukset ja jatkuvasti lisääntyvät mielenterveyssyistä johtuvat ennenaikaiset työkyvyn menetykset. Aivoergonomia on noussut fyysisen työergonomian rinnalle yhä tärkeämmäksi työkyvyn ylläpitämisen kannalta. Tietoa aiheesta on nyt saatavilla helposti – yhtä helposti kuin painonhallinta- ja kotijumppavinkkejä. Moni haluaa muutosta, mutta vain harva siihen todella pystyy. Nyt myös ymmärretään, että ilman mielen hyvinvointia, ei ole voimavaroja fyysisen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Jos teit itsellesi lupauksen paremmasta työelämästä vuoden vaihtuessa, pysähdy miettimään jo nyt, mihin suuntaan asiat etenevät. Ei talviloman jälkeen. Ei kesäloman jälkeen. Vaan nyt! Miten käytät arvokasta aikaasi? Juoksetko elämänpyörässä pysähtymättä, kunnes jokin muu pysäyttää sinut? Työajanhallinta alkaa siitä, että hyväksyt tosiasiat:

  1. Keskittyminen herpaantuu ilman taukojen pitämistä nopeasti ja johtaa virheisiin, joiden korjaaminen lisää työkuormaa.
  2. Ylipitkät työpäivät ovat usein tehottomia juuri samasta syystä.
  3. Hyppiminen tehtävästä toiseen kuormittaa aivoja ja uuvuttaa, sama edessä: Teet väsyneenä virheitä, joiden korjaamiseen käytät taas lisää työaikaa.
  4. Riittävän hyvä on riittävän hyvä. Jatkuva tyytymättömyys omaan suoritukseen johtaa siihen, että et enää tiedä, mikä riittää.
  5. Kaikkeen ei tarvitse suostua. Vain sinä pystyt asettamaan rajat omalle tekemiselle.
  6. Aloita siitä, että merkitset kalenteriisi taukoja ja keskeytyksetöntä työaikaa riittävästi.
  7. Jatka olemalla uskollinen näille merkinnöille. Ne ovat yhtä tärkeitä kuin sopimasi palaverit.
  8. Kun teet jotain keskittymistä vaativaa työtä, suunnittele se siihen kohtaan päivää, jolloin olet kaikista energisin ja jaksat keskittyä. Pistä siksi aikaa sähköposti kiinni ja puhelin äänettömälle. – Ja ole uskollinen myös tälle päätökselle.
  9. Älä odota, että joku muu tekee kaiken yllä olevan puolestasi!
  10. Jos kaikesta huolimatta tilanne ei helpota, kun kaikki yllä mainitut kohdat on tehty, käänny pomon puoleen. Hyvä pomo auttaa – tai ainakin hänen tehtävä on auttaa.

Oletko Sinä huomannut ajattelevasi, että vaikka nyt on hirveä kiire töissä ja taukoja ei juuri työpäiviin mahdu, niin muutaman viikon päästä kalenteri näyttää väljemmälle? Ja vieläpä uskonut itsepetoksesi? Miksi? Kalenteri on tärkeämpi kuin henkilövaaka. Molemmat näyttävät totuuden, jota kannattaa katsoa suoraan silmiin. Ensin kalenteri kuntoon, niin sitten voi olla pieni toive, että on voimavaroja pistää myös vaaka näyttämään oikeita numeroita, jos sille on tarvetta. Mutta henkilövaakaakin tärkeämpi asia on, että hallinnan tunne palautuu ja jaksat olla taas aktiivinen ja iloinen itsesi. Pomokin tykkää.

 

Stay tuned!