Vapo toteutti räväkän videon päivitetyn henkilöstöpolitiikkansa lanseerauksen tueksi

VERKKO-OPPIMISEN TEKNOLOGIA JA SISÄLLÖT

Vapo

Noin 1200 henkeä työllistävä Vapo-konserni (Nyk. Neova) on johtava bioenergian kehittäjä Suomessa ja Itämeren alueella. Vapo vastasi viime vuosien toimintaympäristön myllerryksiin uudistamalla liiketoimintastrategiansa ja visionsa. Samalla päivitettiin myös ihmisten johtamisen periaatteet ja henkilöstöpolitiikka vastaamaan strategiaa ja arvoja.

Henkilöstöpolitiikan ydinperiaatteet kiteytettiin 3-minuuttiseen videoon, jonka Vapo toteutti yhteistyössä MPS:n kanssa.
vapo-logo

Vapo-konsernin henkilöstöjohtaja Pirjo Nikkilä, mikä on viestinnän merkitys muutosprosessissa?

- Aktiivinen viestintä kuuluu muutosjohtamiseen, sillä joko voitetaan tai hävitään ihmiset puolellemme. Henkilöstöpolitiikalla kuvaamme arvojamme ja odotuksiamme työnteon suhteen ja samalla viestimme omat "henkilöstölupauksemme" niin yrityksemme sisällä kuin uloskin.

Toimintaympäristömme muutoksen kautta tarvitsemme uudenlaista ajattelua ja toimintaa, ja odotamme omilta ihmisiltämme joltain osin erilaista asennetta ja käyttäytymistä sekä aiempaa vahvemmin omaa vastuullisuutta.

Henkilöstöpolitiikan muutoksen jalkautus tarvitsee tuekseen monipuoliset viestintäkeinot, joista räväkkä People Policy -video oli yksi.

Miten MPS valikoitui videon toteuttajaksi? Kuinka yhteistyö sujui, entä millainen on lopputulos?

MPS on meille jo aiemmista projekteista tuttu yhteistyökumppani, jonka asiantuntijoiden asenne ja ammattitaito ovat kohdallaan. Yhteistyö oli antoisaa. MPS:n suunnittelujohtajan Eevi Kuokkasen oivallus oli hyödyntää videossa ihmishahmojen ohella myös piirroksia ja animaatiota.

Video kuvittaa selkeästi henkilöstöpolitiikan muutosprosessia ja näyttää, minne halutaan päästä. Pois häipyvien kuvien mustavalkoisuus kuvaa mennyttä, ja värilliset jaksot havainnollistavat yhteistä tulevaisuuden tahtotilaa, Pirjo Nikkilä kertoo.

Missä tilanteissa videota on käytetty? Mitä muita toimenpiteitä henkilöstöpolitiikan jalkautukseen kuului?

Videota hyödynnettiin yhtenä keinona henkilöstöpolitiikan lanseerauksessa ensin ylimmälle johdolle ja sitten kaikille vapolaisille. Se toteutettiin sekä suomen- että englanninkielisenä versiona koko konsernin käyttöön. Kiersin kaikki konserniyhtiöiden toimipisteet esimiehiä kouluttamassa, ja näiden esimieskoulutusten avaajana toimi yleensä video, jonka pohjalta muutoksesta lähdettiin keskustelemaan tarkemmin.

Viestintä jatkuu yhä esimerkiksi henkilöstölehden artikkelisarjassa, jossa uutta henkilöstöpolitiikkaa valotetaan eri näkökulmista. Myös esimieskoulutukset jatkuvat.
Mielelläni näytän videon aina kun tapaan kollegojani erilaisissa tilaisuuksissa.

Minkälaista palautetta olet saanut henkilöstöltä? Toimiiko visuaalinen lähestymistapa toivotulla tavalla?

Video on toiminut hyvin keskustelun avaajana ja pohdinnan herättäjänä ympäri konsernin. Olen huomannut, että se hahmottuu monelle vasta useamman katselukerran jälkeen.

Ajattelu- ja käyttäytymismallit uudistuvat vain omakohtaisen prosessoinnin tuloksena, ja tässä video auttaa alkuun tekemättä asiasta liian raskasta. Sarjakuvamainen tyyli, huumori sekä konsernin henkeen sopiva rautalankamusiikki luovat positiivista tunnelmaa, Pirjo Nikkilä pohtii.

Visuaalinen video on omiaan viestin viemiseksi myös ulospäin sidosryhmillemme.

 

Tutustu videoon YouTubessa.

,

“ (1)

Henkilöstöpolitiikan muutoksen jalkautus tarvitsee tuekseen monipuoliset viestintäkeinot, joista räväkkä People Policy -video oli yksi.

 

Pirjo Nikkilä

Henkilöstöjohtaja, Vapo

description

“ (1)

 

Ota yhteyttä