Toimialajohtaja Anu Kuoppamäki kertoo, että 360-palautteilla haluttiin ennen kaikkea vahvistaa positiivista ja avointa palautekulttuuria sekä kehittää johtamisen ja esihenkilötyöskentelyn toimintatapoja. Johtoryhmän 360-palaute oli lähtölaukaus laajemmalle kehittämispolulle.
MPS vakuutti webinaarissa ja yhteistyön aikana
”Osallistuin MPS:n järjestämään webinaariin, jonka aiheena oli avoimemman palautekulttuurin rakentaminen 360/270-prosessin avulla. Webinaari oli vakuuttava, ja yhteistyömme käynnistyi tämän pohjalta.”
Yhteistyö MPS:n kanssa sujui toivotusti:
”Konsultti ymmärsi hyvin tavoitteemme ja huomioi ne prosessissa toivomallamme tavalla.”
360-palaute vaikuttaa arjen johtamiseen
360-palautteesta on konkreettista hyötyä henkilöstön johtamisen arjessa; se vaikuttaa positiivisesti tiimityön sujuvuuteen sekä kehityskeskusteluihin. Avoimemman palautekulttuurin vahvistamisen prosessi on vielä kesken, mutta jotain vaikutuksia pystyy heti löytämään.
Henkilökohtaiset palautekeskustelut oivalluttivat
”Keskustelut avasivat hyvin palautetta ja sen painopisteitä, ja auttoivat hahmottamaan palautteen oleellisia asioita sekä itsetuntemusta. Oivalluksia tuli esim. siitä, minkälaisia odotuksia muilla on omalle toiminnalle ja miltä oma toiminta näyttää ulospäin (omat vahvuudet ja sokeat pisteet). Omasta mielestäni prosessissa mielenkiintoisinta oli se, kun toimi itse sekä palautteen antajana että saajana. Uskon, että meistä kaikista tuli prosessin myötä parempia palautteen antajia, ja saimme myös paremmat valmiudet tukea koko organisaatiota ja omia tiimejämme palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa.”
360-palaute sopii esihenkilöille ja palautekulttuurin kehittämiseen
Anu Kuoppamäen mukaan 360-prosessi sopii kaikille, joilla on halua kehittää esihenkilötyötä ja avoimempaa palautekulttuuria. Sen avulla voidaan tukea työntekijöitä henkilökohtaisessa kehittymisessä.
’”Meillä prosessi toimi erittäin hyvänä starttina laajemmalle palautekulttuurin kehittämisprojektille.”
Vinkit johtoryhmän kehittämiseen
Anu Kuoppamäen vinkit muille palauteprosessista kiinnostuneille:
”Kannattaa miettiä tarkkaan mitä prosessilla halutaan saavuttaa, ja räätälöidä sen mukaan sisältö ja palautteen antajat. Lisäksi on hyvä huomioida pidempikestoinen kehittäminen, eli miten tuloksia ja uusia toimintatapoja hyödynnetään yksilö- ja organisaatiotasolla, unohtamatta seurantaa ja jatkokehittämistä.”