Nämä 9 kohtaa auttavat yritystäsi tehostamaan digioppimista

Learning Technologies 2019

Tiimimme Silja ja Pekka kävivät Lontoossa Learning Technologies 2019 -messuilla kuulemassa uusimmat trendit digioppimisen saralta. Tähän blogiin olemme koonneet tärkeimmät pääpointit ja ohjenuorat messuilta.

  1. Messuilla korostettiin useissa puheenvuoroissa oppimiskokemuksen merkitystä (Learning Experience). Tehokkaampi oppimiskokemus syntyy, kun loppukäyttäjä saa valita oppimispolkunsa personoidusti, valmiiksi määritellyn oppimispolun sijasta. Polkuja voidaan kuitenkin ohjata niin, ettei oppija sitä välttämättä huomaa. Loppukäyttäjälle tulisi myös välittyä tunne uniikista oppimispolusta. Opiskeluprofiilin ja opiskelunäkymän tulisi näin ollen oltava kustomoitavissa (hahmo, pelin visuaalinen ympäristö jne.).
  2. Pelillistämisen (engl. gamification) suosio on kasvanut entisestään. Pelillisyydellä ei kuitenkaan tarkoiteta pelin tekemistä vaan yksinkertaisimmillaan pelillisyys oli messuesittelijöiden mukaan esimerkiksi verkko-oppimisympäristössä kurssisuorituksen pisteyttämistä tai jopa vain lisätietolaatikoiden auki klikkaamista.
    Oppimisen kannalta pelillisyys on hyvä asia, sillä oppiminen on interaktiivisempaa, asiat painuvat mieleen paremmin ja motivaatio oppimiseen on korkeampaa. Oppimisen ei pitäisi tuntua loppukäyttäjästä pakkopullalta.
  3. Kustomointi ja relevanttius. Oppimissisällöt kannattaa räätälöidä kohderyhmän osalta relevanteiksi ja kiinnostaviksi. Ihmiset osaavat vaatia koko ajan parempaa ja laadukkaampaa sisältöä, myös oppimisessa.
  4. Päätöksissä tulisi nojata dataan, eikä mututuntumaan. Ota selvää, mitä ihmiset haluavat opiskella ja missä osa-alueilla he kokevat tarvitsevansa lisää koulutusta. Oikea tarpeen tulisi määrittää oppimissisällöt.
  5. Vähemmän on enemmän. Sisältöjen tulee olla tiiviitä ja lähtökohtaisesti optimoituja mobiililaitteisiin.
  6. Sosiaalinen oppiminen. Ihmiset oppivat pääsääntöisesti paremmin yhdessä.
  7. AI:n käyttö on arkipäivää kaikilla palveluntarjoajilla, mutta se miten AI:ta käytetään, vaihtelee suuresti. Osassa tapauksista AI on vain hienompi termi datan filtteröinnille, ja osassa sillä oikeasti tuodaan lisäarvoa kaivamalla oleellisia ”key pointteja” sisällöstä automaattisesti.
  8. VR nostaa päätään, mutta sen käyttäminen on edelleen kallista ja sisällöntuotanto hidasta. Vältä käyttämästä ”väkisin” uusia teknisiä innovaatioita kuten VR/AR/XR, jos ne eivät anna aitoa lisäarvoa oppimiseen.
  9. Mikro-oppiminen oli paljon esillä. Mikro-oppimisella pystytään vaikuttamaan oppimisen mieleenpainuvuuteen tuomalla pieniä kertaavia oppimissisältöjä varsinaisen verkkokurssiopiskelun oheen. Mikro-opiskelu voi olla esimerkiksi irrallisia videoita tai lyhyitä testejä.

Meille alalla pitkään toimineille messuilla ei ollut mitään hätkähdyttävän uutta, ja nuo yllä esitetyt trenditkin ovat pitäneet pintansa jo melko pitkään. Kestää kuitenkin yllättävänkin kauan, ennen kuin uudet käytännöt saavat jalansijaa yritysten verkko-oppimismaailmassa. Voisimmeko me jotenkin auttaa teitäkin vauhdittamaan tätä?

Muut aiheeseen liittyvät blogit

Stay tuned!