Mistä oppimisen pelillistämisessä on kyse?

Oppimisen pelillistäminen ei tarkoita pelien rakentamista ja pelaamista vaan peleistä tuttujen mekanismien ja motivaatiotekijöiden hyödyntämistä käyttäytymisen muutoksen tukena – ilman pakkoa. Luodaan siis tilanne, jossa oppija esimerkiksi innostuu syventymään asiaan kunnolla ja haluaa suoriutua mahdollisimman hyvin – ja jonka jälkeen hän palaa myöhemminkin mielellään oppimaan lisää. Pelillistäminen vaatii huolellista suunnittelua mutta ei useinkaan monimutkaista teknologiaa.

Pelillistetyt aktiviteetit vai oppimiskulttuuri?

Voimme hyödyntää pelillistämistä oppimisessa joko luomalla pelillistettyjä aktiviteettejä, esim. kursseja, pelejä, sovelluksia jne. tai rakentamalla kokonaan pelillistettyä oppimiskulttuuria. Oppimiskulttuurin pitkäjänteinen rakentaminen on erityisen hyvä ratkaisu siksi, että se tuottaa pitkäaikaisia vaikutuksia ja sitouttaa oppijoita erityisen hyvin.

Minkälaista oppimiskulttuuria kannattaa tavoitella?

Tavoitteena on tuottaa oppijoille seuraavanlaisia kokemuksia:

  1. Tämä tuntuu helpolta – Oppimisekosysteemi toimii sujuvasti, sitä on helppo käyttää ja oppija pystyy hyödyntämään itselleen tuttuja työkaluja (esim. Teams, SharePoint, Outlook).
  2. Tämä on mielenkiintoista ja tärkeää – Oppimis- ja muut sisällöt ovat hyvin suunniteltuja, relevantteja ja tuovat lisäarvoa oppijoille.
  3. Haluan tätä lisää – Sisällöt synnyttävät halun tutkia lisää ja ekosysteemi tukee tätä.
  4. Haluan auttaa muita – Ekosysteemi kannustaa oppijoita auttamaan muita ja tekee siitä helppoa ja palkitsevaa.

Pelillistämisen menetelmät ovat tehokkaimpia tapoja synnyttää edellä kuvattuja tunteita.

Kysy lisää tai pyydä tarjous

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Mike Aaja
Senior Learning Experience Designer
mike.aaja@mps.fi
+358 45 122 0055

Workshops:

Build your gamified learning culture

How to ensure your people want to learn and develop for themselves?

Learn more about the training >